fredag 30 januari 2015

Musik

Hej alla!

Igår börjad vi träna inför slutuppgiften i musik. 
På slutuppgiften ska eleverna kunna beskriv och berätta om sin upplevelse när de lyssnar på olika låtar. De ska också kunna analysera låten och berätta lite om vad som är en vers, refräng, mellanspel osv. 
Det är viktigt att man fortsätter träna hemma. Allting ligger på showbie!

Lycka till!

torsdag 29 januari 2015

Geografens testamente - Gåta 3

Här kommer den tredje gåtan!

Finn ett land med två namn.
Söderut i det största vattnet bland tusen sjöar,
finns en gammal borg i ett nytt slott.
I högsta tornet, sök hemlighusets öppning.

fredag 23 januari 2015

v. 4

Nu har vi gått två veckor i skolan. Idag har vi vikt pappersflygplan och mätt vem som kom längst. Oliver och Carl vann.
I torsdags hade vi snöbollskrig med Carro och Maria, de såg ut som två snögubbar. Vi börjar bli bättre på att sikta men ibland kommer den ändå i huvudet. :( 
#viärbäst
#safiren


torsdag 22 januari 2015

Geografens testamente - Ny gåta

Nu har vi besökt Danmark och Norge och det är dags för en ny gåta, håll till godo!

Bland de spetsiga bergen längst i norr.
Vid svenskarnas hus som Nordenskiöld byggde.
Sök vi de femton säljägarnas grav!

onsdag 21 januari 2015

Träna på era glosor!

Nu kan ni använda glosor.eu för att träna hemma. Vi har startat ett nytt konto.
Användarnamn : frokencarro
Lösenord : stenarna

tisdag 20 januari 2015

Läsläxa till onsdag vecka 5

Då drar vi igång med en läsläxa!
Läxan kommer att gå från onsdag till onsdag.
Vi inriktar oss just nu på olika texter om Norden och vi vill att eleverna läser dem flera gånger hemma, både tyst för sig själva och högt för en vuxen.
På baksidan av läxan finns uppgifter.
Innan man läst ska man fundera på vad man tror att texten kommer handla om.
Under det att man läser ska man skriva upp svåra ord och sedan leta efter en förklaring till dem.
Efter att man läst gör man en sammanfattning av texten.
Alla dessa uppgifter går att göra efter egen förmåga, men vi strävar alltid efter att eleverna ska sikta på att utveckla det de gör.